Polskie kino gatunków 1/2022

Słowo wstępne

Redakcja

 

 

Pomiędzy gatunkami i formami artystycznymi. Reminiscencje Kordiana Juliusza Słowackiego w filmie Diabeł Andrzeja Żuławskiego 
Jakub Rawski

 

Czas ołowiu. Westernowa historia Armii Krajowej
Piotr Korczyński

 

Od łamania konwencji gatunkowych kina policyjnego do społecznego moralitetu. Psy Władysława Pasikowskiego
Patrycja Babicka

 

Hybryda gatunkowa po polsku. Historia filmu Naprawdę wczoraj
Marcel Woźniak

 

Andrzeja Żuławskiego dialog z przodkiem na Srebrnym Globie. O feralnym filmie i femmes fatales
Michał Dominik

 

Western po polsku – o Prawie i pięści Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego w kontekście gatunkowym
Kalina Kamińska

 

Wycinek z historii polskiego kryminału. O Zbrodniarzu i pannie Janusza Nasfetera
Paweł Jaskulski

 

POZA TEMATEM NUMERU:

Analiza porównawcza dystrybucji dwóch polskich filmów dokumentalnych: Skandal. Ewenement Molesty – w czasie pandemii koronawirusa oraz Kult. Film – tuż przed jej wybuchem
Jakub Maj

SYLWETKA:

Niezrealizowana Podróż Jerzego Kawalerowicza
Przemysław Kaniecki

 

ŹRÓDŁA:

Z ARCHIWUM : O-bi, O-ba : Stenogram z posiedzenia Komisji Kolaudacyjnej Filmów Fabularnych

Adam Wyżyński

 

TEKSTY POPULARYZATORSKIE:

Polish Hools Movies. Wizerunek kibiców piłkarskich w polskim kinie

Rafał Pawłowski

 

Nowe polskie kino science fiction – jako odtrutka na nowy totalitaryzm?
Brunon Hawryluk

 

WYWIAD: Moje życie to thriller z elementami filmu grozy

Z Jackiem Koprowiczem, reżyserem i scenarzystą filmowym rozmawia Michał Dondzik

 

WYWIAD: Chciałem, by groza była zrozumiała 

Z Markiem Piestrakiem, reżyserem i scenarzystą filmowym rozmawia Michał Dondzik

 

RECENZJA: Lustro współczesności – recenzja książki Film w literaturze XXI wieku Anna Ślósarz

Iwona Grodź