Ludowe historie Polski 2/2022

Słowo wstępne

Redakcja

TEKSTY RECENZOWANE:

Requiem dla Minotaura – Tańczący jastrząb Grzegorza Królikiewicza wg prozy Juliana Kawalca, jako film rozliczeniowy

Piotr Kletowski

Peregrynacja dziadowska w powojennym kinie polskim. Studium postaci

Tomasz Romanowicz

Wieś zła – wieś dobra w filmach okresu PRL

Grzegorz Pełczyński

Bratkowski versus Kruczkowski. Dwie (odmienne) drogi Kordiana i chama 

Karol Samsel

Władza, mięso i Polska Ludowa. O filmie Wieczne pretensje Grzegorza Królikiewicza

Michał Dondzik

POZA TEMATEM NUMERU: Ulica Graniczna. Film pod specjalnym nadzorem

Roman Włodek

ŹRÓDŁA:

Utwór autonomiczny. Komentarz do kolaudacji Konopielki

Emil Sowiński

Z ARCHIWUM: Konopielka: Stenogram z posiedzenia Komisji Kolaudacyjnej Filmów Fabularnych

TEKSTY POPULARYZATORSKIE:

Chołpa w paryji. O wiejskich dziwakach w polskim kinie i nie tylko (bardzo) subiektywnie

Piotr Korczyński

Między głosem a bezgłośnością – polityczność robotników w filmach i serialach o Łodzi na tle górnośląskiego uniwersum Kazimierza Kutza

Sebastian Adamkiewicz

WYWIAD: Prowincja dała mi wszystko, a ja jej oddanie służyłem

Z Andrzejem Barańskim, reżyserem i scenarzystą filmowym, rozmawia Michał Dondzik

POLECAMY: Głupotę miastową trzeba było wyeliminować. Fragment wywiadu – rzeki „Kino organiczne Krzysztofa Wojciechowskiego”

Z Krzysztofem Wojciechowskim, reżyserem i scenarzystą filmowym, rozmawiają Artur Sobiela i Piotr Marecki

Orientalizując biedę, czyli gdzie szukać Arizony?

Patrycja Kruczkowska

RECENZJA: Film in statu nascendi

Iwona Grodź