kino przedwojenne

Zofia Dromlewiczowa, okładka książki "Szalona Jasia"

Adaptowanie nowoczesności: powieści filmowe Leo Belmonta i Zofii Dromlewiczowej

  Leo Belmont, około 1910 r., źródło: Wikiźródła Po prześledzeniu polskiej produkcji filmowej dwudziestolecia międzywojennego oraz dyskusji na jej temat można zauważyć strategie adaptowania nowoczesności z modeli dominujących na rynku warszawskim, czyli… Czytaj więcej »Adaptowanie nowoczesności: powieści filmowe Leo Belmonta i Zofii Dromlewiczowej

Krzysztof Trojanowski, Świnie w kinie. Film w okupowanej Polsce

Wszystko o filmie w okupowanej Polsce – recenzja książki „Świnie w kinie? Film w okupowanej Polsce” Krzysztofa Trojanowskiego

  Krzysztof Trojanowski, Świnie w kinie? Film w okupowanej Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018 Książka Krzysztofa Trojanowskiego Świnie w kinie? Film w okupowanej Polsce oferuje kompleksowe przedstawienie, analizę… Czytaj więcej »Wszystko o filmie w okupowanej Polsce – recenzja książki „Świnie w kinie? Film w okupowanej Polsce” Krzysztofa Trojanowskiego

Ina Benita i inni w filmie "Przybłęda", reż. Jan Nowina-Przybylski, fot. Mieczysław Bil-Bilażewski

Egzotyka wyrobu krajowego. Filmy o tematyce „kresowej” w kontekście polityki wobec mniejszości narodowych w II Rzeczypospolitej

 Przybłęda, reż. Jan Nowina-Przybylski, fot. Mieczysław Bil-Bilażewski, źródło: Fototeka FINA W wydanym w 1932 roku prospekcie Polskiego Biura Podróży „Orbis” można znaleźć ofertę wycieczki do Puszczy Białowieskiej zorganizowanej pod kierownictwem naukowym światowej… Czytaj więcej »Egzotyka wyrobu krajowego. Filmy o tematyce „kresowej” w kontekście polityki wobec mniejszości narodowych w II Rzeczypospolitej

Aleksander Sobiszewski i Pola Negri. Kadr z filmu "Bestia"

Zagadka Sfinksa

  Atelier Sfinksa. Od lewej: Józef Węgrzyn (w meloniku), Aleksander Herz, Halina Bruczówna (stoi), Pola Negri, Stanisław Szebego (asystent reżysera, stoi za Polą Negri), Zbigniew Gniazdowski (operator, stoi… Czytaj więcej »Zagadka Sfinksa