dźwięk i muzyka

kadr z filmu "Symfonia fabryki Ursus", 2018 r., reż. Jaśmina Wójcik

Została tylko pamięć, więc to śpiewamy. Z Jaśminą Wójcik i Dominikiem Strycharskim rozmawia Krzysztof Marciniak

kadr z filmu Symfonia fabryki Ursus, 2018 r., reż. Jaśmina Wójcik, źródło: archiwum prywatne artystki Krzysztof Marciniak: Film nosi tytuł Symfonia fabryki Ursus – czy to faktycznie jest symfonia?… Czytaj więcej »Została tylko pamięć, więc to śpiewamy. Z Jaśminą Wójcik i Dominikiem Strycharskim rozmawia Krzysztof Marciniak

"Akademia Pana Kleksa", 1983 r., reż. Krzysztof Gradowski, fot. Eugeniusz Gawrysiak

Przygoda fantastyczno-traumatyczna. Muzyka Andrzeja Korzyńskiego do filmu „Akademia pana Kleksa”

W jednym z numerów czasopisma „(op.cit.,)” znalazł się artykuł Karoliny Kosińskiej Jeszcze raz witajcie w naszej bajce, który wzbudził niemałe kontrowersje[1]. Autorka dokonała w nim analizy Akademii pana Kleksa (1984)… Czytaj więcej »Przygoda fantastyczno-traumatyczna. Muzyka Andrzeja Korzyńskiego do filmu „Akademia pana Kleksa”

"Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy", 2015 r., reż. Janusz Majewski, fot. Marcin Makowski

Jazz niosący nadzieję, czyli „Excentrycy. Po słonecznej stronie ulicy” Janusza Majewskiego

Stary pensjonat, ledwo pamiętający czasy dawnej świetności, które odeszły bezpowrotnie, zaprzęgnięta w konia bryczka, deszczowa noc, dworcowy peron i nadjeżdżająca lokomotywa w kłębach pary, do tego elegancki dwurzędowy płaszcz,… Czytaj więcej »Jazz niosący nadzieję, czyli „Excentrycy. Po słonecznej stronie ulicy” Janusza Majewskiego

Sława Przybylska, fot. Tadeusz Kubiak

Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej

Ikoniczna scena polskiego kina – rozmowa Andrzeja i Maćka przy płonących kieliszkach z Popiołu i diamentu (1958) Andrzeja Wajdy – ujęta jest w ramę piosenki Czerwone maki na Monte Cassino.… Czytaj więcej »Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej