dźwięk i muzyka

"Akademia Pana Kleksa", 1983 r., reż. Krzysztof Gradowski, fot. Eugeniusz Gawrysiak

Przygoda fantastyczno-traumatyczna. Muzyka Andrzeja Korzyńskiego do filmu „Akademia pana Kleksa”

W jednym z numerów czasopisma „(op.cit.,)” znalazł się artykuł Karoliny Kosińskiej Jeszcze raz witajcie w naszej bajce, który wzbudził niemałe kontrowersje[1]. Autorka dokonała w nim analizy Akademii pana Kleksa (1984)… Czytaj więcej »Przygoda fantastyczno-traumatyczna. Muzyka Andrzeja Korzyńskiego do filmu „Akademia pana Kleksa”

"Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy", 2015 r., reż. Janusz Majewski, fot. Marcin Makowski

Jazz niosący nadzieję, czyli „Excentrycy. Po słonecznej stronie ulicy” Janusza Majewskiego

Stary pensjonat, ledwo pamiętający czasy dawnej świetności, które odeszły bezpowrotnie, zaprzęgnięta w konia bryczka, deszczowa noc, dworcowy peron i nadjeżdżająca lokomotywa w kłębach pary, do tego elegancki dwurzędowy płaszcz,… Czytaj więcej »Jazz niosący nadzieję, czyli „Excentrycy. Po słonecznej stronie ulicy” Janusza Majewskiego

Sława Przybylska, fot. Tadeusz Kubiak

Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej

Ikoniczna scena polskiego kina – rozmowa Andrzeja i Maćka przy płonących kieliszkach z Popiołu i diamentu (1958) Andrzeja Wajdy – ujęta jest w ramę piosenki Czerwone maki na Monte Cassino.… Czytaj więcej »Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej

Rafał Nowak w studio nagraniowym, źródło: archiwum prywatne

Gdy efekt się podoba, już jest niebezpiecznie. Z Wiesławem Nowakiem i Rafałem Nowakiem rozmawia Dominika Klimek

  Rafał Nowak w studio nagraniowym, źródło: archiwum prywatne Czy dbają panowie o słuch? Wiesław Nowak: Ja już nie muszę, mam emeryturkę i spokój. Rafał Nowak: Bardziej dbam o higienę mózgu, żeby za dużo… Czytaj więcej »Gdy efekt się podoba, już jest niebezpiecznie. Z Wiesławem Nowakiem i Rafałem Nowakiem rozmawia Dominika Klimek

Marcin Maron, Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów

Poemat dygresyjny – recenzja książki „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990” Marcina Marona

Marcin Maron, Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947–1990, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2019. Dziesięć lat temu Marcin Maron zaimponował czytelnikom obszerną,… Czytaj więcej »Poemat dygresyjny – recenzja książki „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990” Marcina Marona

kadr z filmu "Symfonia fabryki Ursus", 2018 r., reż. Jaśmina Wójcik

Została tylko pamięć, więc to śpiewamy. Z Jaśminą Wójcik i Dominikiem Strycharskim rozmawia Krzysztof Marciniak

kadr z filmu Symfonia fabryki Ursus, 2018 r., reż. Jaśmina Wójcik, źródło: archiwum prywatne artystki Krzysztof Marciniak: Film nosi tytuł Symfonia fabryki Ursus – czy to faktycznie jest symfonia? Wyobrażacie… Czytaj więcej »Została tylko pamięć, więc to śpiewamy. Z Jaśminą Wójcik i Dominikiem Strycharskim rozmawia Krzysztof Marciniak