polskie kino mężczyzn

Możliwe możliwości możliwego /według powieści Jerzego Andrzejewskiego „Miazga”/, nowela filmowa, FINA

Nad niezrealizowanym projektem filmowej adaptacji „Miazgi” Jerzego Andrzejewskiego. Przyczynek do biografii powieści

Miazga – wielki przegrany projekt literacki Jerzy Andrzejewski to pisarz szczególnie dla polskiego filmu zasłużony: filmowa adaptacja Popiołu i diamentu (reż. Andrzej Wajda, 1958) stanowi przecież kamień… Czytaj więcej »Nad niezrealizowanym projektem filmowej adaptacji „Miazgi” Jerzego Andrzejewskiego. Przyczynek do biografii powieści

Łukasz Żal na planie filmu "Zimna wojna", 2018 r., reż. Paweł Pawlikowski, fot. Łukasz Bąk

Czy można być przezroczystym w świecie kina? Z Łukaszem Żalem rozmawia Diana Dąbrowska

Łukaszu, chciałabym zacząć od małej podróży w czasie, która łączyłaby się zresztą z tematem przewodnim obecnego numeru „Pleografu”. Ile było dziewczyn na Wydziale Operatorskim w trakcie twoich studiów w PWSFTiTV w Łodzi? Nie wiem, ile… Czytaj więcej »Czy można być przezroczystym w świecie kina? Z Łukaszem Żalem rozmawia Diana Dąbrowska

Ryszard Filipski, "Brylanty pani Zuzy", 1971 r., reż. Paweł Komorowski, fot. Jerzy Troszczyński

Bezimienny bohater. „Brylanty pani Zuzy” Pawła Komorowskiego jako próba stworzenia polskiego Jamesa Bonda

James Bond, wykreowana w latach 50. XX wieku przez brytyjskiego pisarza Iana Fleminga postać literacka[1], brytyjski agent w służbie Jej Królewskiej Mości, wydaje się elementem zupełnie nieprzystającym do siermiężnej… Czytaj więcej »Bezimienny bohater. „Brylanty pani Zuzy” Pawła Komorowskiego jako próba stworzenia polskiego Jamesa Bonda

Bogusław Linda na planie filmu "Psy", 1992 r., reż. Władysław Pasikowski, fot. Roman Sumik

Gangster w kryzysie. Modele męskości we współczesnym polskim kinie gatunkowym

Polska kinematografia ukochała mężczyzn. To oni najczęściej stają za kamerą i pojawiają się na ekranie, a panteon najbardziej uznanych rodzimych filmowców to prawie wyłącznie męskie grono. Również wśród bohaterów rozbudzających narodową… Czytaj więcej »Gangster w kryzysie. Modele męskości we współczesnym polskim kinie gatunkowym

Kazimierz Kaczor, "Jan Serce", 1981 r., reż. Radosław Piwowarski, fot. Henryk Włoch

Nikt z tego balu nie wyjdzie samotny. Obrazy niezręczności, słabości i porażki w serialu „Jan Serce” Radosława Piwowarskiego

Jasio Dupa 12 grudnia 1982 roku, w niedzielę, o godzinie 21.55 zakończyła się emisja ostatniego odcinka nowego wówczas serialu Jan Serce. Po emisji spikerka, według miejskich legend telewizyjnych… Czytaj więcej »Nikt z tego balu nie wyjdzie samotny. Obrazy niezręczności, słabości i porażki w serialu „Jan Serce” Radosława Piwowarskiego

Jerzy Gruza, 1967 r., fot. Romuald Pieńkowski

Jak po Gruzie

To była połowa lutego – kończyły się ferie, stoki narciarskie spływały, ostatni narciarze wodni człapali spod wyciągu na parking. Pomyślałam, że też już czas spływać i że robi się schyłkowo,… Czytaj więcej »Jak po Gruzie