polskie kino mężczyzn

Jerzy Gruza, 1967 r., fot. Romuald Pieńkowski

Jak po Gruzie

To była połowa lutego – kończyły się ferie, stoki narciarskie spływały, ostatni narciarze wodni człapali spod wyciągu na parking. Pomyślałam, że też już czas spływać i że robi się schyłkowo,… Czytaj więcej »Jak po Gruzie

Restytucja heroiczno-ofiarniczej męskości w kinie pamięci narodowej – biografia filmowa a “Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego

Przełomy historyczne znajdują swoje przełożenie w relacjach płci. Po obaleniu komunizmu w państwach postsowieckich doszło do uwidocznienia się nacjonalizmów. Zaznaczająca się w ich obrębie preferencja dla tradycyjnych ról i podziałów w obszarze… Czytaj więcej »Restytucja heroiczno-ofiarniczej męskości w kinie pamięci narodowej – biografia filmowa a “Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego

Paweł Sitkiewicz, Gorączka filmowa. Kinomania w międzywojennej Polsce

Choroba, która odmieniła XX wiek – recenzja książki Pawła Sitkiewicza “Gorączka filmowa. Kinomania w międzywojennej Polsce”

Paweł Sitkiewicz, Gorączka filmowa. Kinomania w międzywojennej Polsce, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2019 Tematem nowej książki Pawła Sitkiewicza – gdańskiego specjalisty od kina animowanego – jest polska widownia… Czytaj więcej »Choroba, która odmieniła XX wiek – recenzja książki Pawła Sitkiewicza “Gorączka filmowa. Kinomania w międzywojennej Polsce”

Michał Piepiórka, Rockefellerowie i Marks nad Warszawą

Powidoki czasów przełomu – recenzja książki Michała Piepiórki “Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej”

Michał Piepiórka, Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 2019 Między 2016 a 2019 rokiem ukazały się trzy książki, które proponują… Czytaj więcej »Powidoki czasów przełomu – recenzja książki Michała Piepiórki “Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej”

Możliwe możliwości możliwego /według powieści Jerzego Andrzejewskiego „Miazga”/, nowela filmowa, FINA

Nad niezrealizowanym projektem filmowej adaptacji “Miazgi” Jerzego Andrzejewskiego. Przyczynek do biografii powieści

Miazga – wielki przegrany projekt literacki Jerzy Andrzejewski to pisarz szczególnie dla polskiego filmu zasłużony: filmowa adaptacja Popiołu i diamentu (reż. Andrzej Wajda, 1958) stanowi przecież kamień… Czytaj więcej »Nad niezrealizowanym projektem filmowej adaptacji “Miazgi” Jerzego Andrzejewskiego. Przyczynek do biografii powieści

Łukasz Żal na planie filmu "Zimna wojna", 2018 r., reż. Paweł Pawlikowski, fot. Łukasz Bąk

Czy można być przezroczystym w świecie kina? Z Łukaszem Żalem rozmawia Diana Dąbrowska

Łukaszu, chciałabym zacząć od małej podróży w czasie, która łączyłaby się zresztą z tematem przewodnim obecnego numeru „Pleografu”. Ile było dziewczyn na Wydziale Operatorskim w trakcie twoich studiów w PWSFTiTV w Łodzi? Nie wiem, ile… Czytaj więcej »Czy można być przezroczystym w świecie kina? Z Łukaszem Żalem rozmawia Diana Dąbrowska

Ryszard Filipski, "Brylanty pani Zuzy", 1971 r., reż. Paweł Komorowski, fot. Jerzy Troszczyński

Bezimienny bohater. “Brylanty pani Zuzy” Pawła Komorowskiego jako próba stworzenia polskiego Jamesa Bonda

James Bond, wykreowana w latach 50. XX wieku przez brytyjskiego pisarza Iana Fleminga postać literacka[1], brytyjski agent w służbie Jej Królewskiej Mości, wydaje się elementem zupełnie nieprzystającym do siermiężnej… Czytaj więcej »Bezimienny bohater. “Brylanty pani Zuzy” Pawła Komorowskiego jako próba stworzenia polskiego Jamesa Bonda