kino-plastyka

Kultura filmowa współczesnej Łodzi, red. Ewa Ciszewska, Konrad Klejsa

Kultura filmowa współczesnej Łodzi – recenzja książki „Kultura filmowa współczesnej Łodzi” pod red. Ewy Ciszewskiej, Konrada Klejsy

Kultura filmowa współczesnej Łodzi, red. Ewa Ciszewska, Konrad Klejsa, Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, Łódź 2015 Obraz filmowej Łodzi, określanej niegdyś mianem stolicy polskiej kinematografii, przedstawiono już… Czytaj więcej »Kultura filmowa współczesnej Łodzi – recenzja książki „Kultura filmowa współczesnej Łodzi” pod red. Ewy Ciszewskiej, Konrada Klejsy

Monika Talarczyk-Gubała, Wanda Jakubowska. Od nowa

Wszystko o Wandzie – recenzja książki „Wanda Jakubowska. Od nowa” Moniki Talarczyk-Gubały

Monika Talarczyk-Gubała, Wanda Jakubowska. Od nowa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015 Tytuł książki Moniki Talarczyk-Gubały jasno określa zadanie, jakie postawiła przed sobą autorka, postanawiając nie tylko odtworzyć biografię Wandy… Czytaj więcej »Wszystko o Wandzie – recenzja książki „Wanda Jakubowska. Od nowa” Moniki Talarczyk-Gubały

Srebrna (Marta Mazurek), Wokalistka (Kinga Preis) i Złota (Michalina Olszańska) w scenie z filmu "Córki dancingu"

Zasada niehamowania wyobraźni. Z Agnieszką Smoczyńską i Kubą Kijowskim, reżyserką i autorem zdjęć do filmu „Córki dancingu” rozmawia Kinga Gałuszka

Wiem, że dla Agnieszki pracującej nad Córkami dancingu, ważne były inspiracje wizualne. Czy naładowanie się obrazkami i wyrzucanie ich z siebie ułatwiło wam zrobienie tego filmu? A może to zupełnie zwyczajny element… Czytaj więcej »Zasada niehamowania wyobraźni. Z Agnieszką Smoczyńską i Kubą Kijowskim, reżyserką i autorem zdjęć do filmu „Córki dancingu” rozmawia Kinga Gałuszka

Oskar Dawicki w filmie "Performer"

Św. Performer

Inspiracją do napisania tego tekstu jest film w reżyserii Łukasza Rondudy i Macieja Sobieszczańskiego Performer (2015). Poprzez analizę porównawczą ze starszym o prawie 40 lat filmem Witolda Leszczyńskiego Rekolekcje (1977)… Czytaj więcej »Św. Performer

logo czasopisma na białym tle

Cyfrowa historia kultury filmowej. „Kultura atrakcji”: antologia źródeł do badania kina i kultury popularnej na przełomie XIX i XX wieku

Rozwój humanistyki cyfrowej zmusza do rozszerzenia zestawu kompetencji, którymi powinien dysponować akademicki humanista, o kompetencje z zakresu nauk technicznych, zwłaszcza informatyki. Wywołuje on także zmianę charakteru komunikacji naukowej. Obok… Czytaj więcej »Cyfrowa historia kultury filmowej. „Kultura atrakcji”: antologia źródeł do badania kina i kultury popularnej na przełomie XIX i XX wieku

Kadr z filmu "Ogród rozkoszy ziemskich": wydrukowane fragmenty obrazu Boscha uzupełniają scenografię

Narracja transmedialna – obrazy malarskie a twórczość filmowa Lecha Majewskiego („Ogród rozkoszy ziemskich”)

Lech Majewski – reżyser, scenarzysta, producent teatralny i filmowy, ale także pisarz, poeta i malarz – realizuje swoje artystyczne wizje w różnych mediach. Jest uznanym autorem wystaw fotograficznych, malarskich… Czytaj więcej »Narracja transmedialna – obrazy malarskie a twórczość filmowa Lecha Majewskiego („Ogród rozkoszy ziemskich”)

Krystyna Feldman w roli tytułowej w filmie "Nikifor"

Był w niebie, był w piekle, mógł malować. O „Moim Nikiforze” (2004) Krzysztofa Krauzego

Ta historia dzieje się w dwóch porządkach na długo przed momentem pierwszego uruchomienia kamery, więcej nawet: pierwszych przymiarek scenariuszowych. Jeden porządek jest ziemski: to historia malarza odkrytego na krynickim deptaku, wyczytana… Czytaj więcej »Był w niebie, był w piekle, mógł malować. O „Moim Nikiforze” (2004) Krzysztofa Krauzego