ciało

Pomiędzy: twórczość emigracyjna Agnieszki Holland z perspektywy tożsamości seksualnej

University of Manchester ORCID 0000-0002-9543-1422 doi.org/10.56351/PLEOGRAF.2023.2.04 pobierz pdf _______ Streszczenie Artykuł skupia się na twórczości Agnieszki Holland z perspektywy tożsamości seksualnej. Dokonując analizy filmów emigracyjnych Holland, takich… Czytaj więcej »Pomiędzy: twórczość emigracyjna Agnieszki Holland z perspektywy tożsamości seksualnej

Głębiej niż pod skórę. Cielesność “Opętania” Andrzeja Żuławskiego i “Wstrętu” Romana Polańskiego

Tematem analizy podjętej w tekście jest cielesność w filmach “Wstręt” Romana Polańskiego i “Opętanie” Andrzeja Żuławskiego. Ciało jako namacalny obraz stanów wewnętrznych bohaterów jest osią centralną obu dzieł polskich filmowców. Synchroniczna analiza omawianych filmów prowadzona przez autora udowadnia współmierne zainteresowanie reżyserów cielesnością traktowaną jako pułapka oraz jako źródło metafizycznego lęku. Pokazuje, jak kluczowe jest umiejscowienie ciała w odniesieniu do przestrzeni oraz jakie metody w tym celu zostały wykorzystane przez twórców. Do pogłębionego wejrzenia w “Opętanie” i “Wstręt” w tekście wykorzystana została również teoria abiektu Julii Kristevy. Jej myśl posłużyła do sprecyzowania sposobu, w jaki Polański i Żuławski pokazują kobiety oraz do tego, jak sfilmowane przez nich obrazy cielesności sprawiają, że „oglądanie” zostaje zastąpione fizycznym „odczuwaniem” obu filmów

"Cipka", reż. Renata Gąsiorowska, 2016 r.

„Cipka” i inne (r)ewolucje. Problem konstruowania dyskursu ciała we współczesnym polskim autorskim filmie animowanym

  Cipka, reż. Renata Gąsiorowska, 2016 r. O ile praktyka artystyczna polskiego autorskiego filmu animowanego od czasów powojennych znajduje się niezmiennie w światowej czołówce, to – paradoksalnie – włączanie jej… Czytaj więcej »„Cipka” i inne (r)ewolucje. Problem konstruowania dyskursu ciała we współczesnym polskim autorskim filmie animowanym

Dominik Wierski, Sport w polskim kinie 1944–1989

Propagowanie czy/i propaganda? – recenzja książki “Sport w polskim kinie 1944–1989” Dominika Wierskiego

Dominik Wierski, Sport w polskim kinie 1944–1989, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2014 Sport stanowi w Polsce jedną z ważniejszych form budowania więzi społecznych – niewiele rzeczy tak aktywizuje Polaków… Czytaj więcej »Propagowanie czy/i propaganda? – recenzja książki “Sport w polskim kinie 1944–1989” Dominika Wierskiego

Zimnym metalem – rączką swojej laski hrabina dotyka kobiecych twarzy i ciał. Kadr z filmu "Niemoralne opowieści" Waleriana Borowczyka

“Kino jako skóra” – polskie filmy i “nowy” paradygmat badań filmoznawczych

Kino od zawsze fascynowało się cielesnością świata i ludzi. Pragnienie, by zachować choćby część przemijającej, rozpadającej się na naszych oczach fizyczności, towarzyszy zarówno amatorom, jak i profesjonalistom od momentu narodzin X Muzy.… Czytaj więcej »“Kino jako skóra” – polskie filmy i “nowy” paradygmat badań filmoznawczych