Krzysztof Kieślowski

Dlaczego Witek krzyczy? Krzysztof Kieślowski wobec filozofii egzystencjalizmu

DOI: 10.56351/PLEOGRAF.2022.3.02 Wydział Filologiczny Uniwersytet Gdański ORCID: 0000-0001-8827-760X Związek filmów Krzysztofa Kieślowskiego z egzystencjalizmem został już dawno zauważony. W artykule z 1997 roku, opublikowanym w tomie Kino Krzysztofa Kieślowskiego,… Czytaj więcej »Dlaczego Witek krzyczy? Krzysztof Kieślowski wobec filozofii egzystencjalizmu

Żaden prorok nie jest mile widziany we własnej ojczyźnie? Zarys krytycznofilmowej recepcji “Trzech kolorów” Krzysztofa Kieślowskiego w Polsce

Jego postać weszła na stałe do naszych myśli. A nawet snów. Tadeusz Sobolewski, Kieślowski. Twarzą w twarz, „Kino” 1997, nr 3, s. 4. [1] Krzysztof Kieślowski, pomimo niezwykle złożonego i ambiwalentnego… Czytaj więcej »Żaden prorok nie jest mile widziany we własnej ojczyźnie? Zarys krytycznofilmowej recepcji “Trzech kolorów” Krzysztofa Kieślowskiego w Polsce

Śmierć jak kromka chleba. “Krótki film o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego i “Kat” Luisa Garcíi Berlangi a okoliczności społeczno-polityczne

W polskim środowisku filmowym rok 2021 upłynął pod znakiem twórczości Krzysztofa Kieślowskiego. W czasie, gdy obchodziliśmy 80. rocznicę urodzin autora Dekalogu, Hiszpanie celebrowali stulecie urodzin Luisa Garcíi Berlangi, wielkiego… Czytaj więcej »Śmierć jak kromka chleba. “Krótki film o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego i “Kat” Luisa Garcíi Berlangi a okoliczności społeczno-polityczne

Moralność kamery. Twórczość Krzysztofa Kieślowskiego w kontekście etyki dokumentalisty

Czy kamera posiada moralność? W sensie dosłownym – z pewnością nie, jest przecież tylko wytworem ludzkiej pracy, przedmiotem. Przedmiotem, który obarczony jest jednak bardzo konkretnymi właściwościami, umożliwiającymi, w sposób niejako automatyczny,… Czytaj więcej »Moralność kamery. Twórczość Krzysztofa Kieślowskiego w kontekście etyki dokumentalisty

Z punktu widzenia… Reprezentacje podmiotu w filmach Krzysztofa Kieślowskiego – przekrój zagadnienia

W swojej pracy dyplomowej poświęconej kinu dokumentalnemu Krzysztof Kieślowski w tonie manifestu pisał, że filmowcy powinni dojść do tego, co jest treścią sztuki od początku świata – do życia człowieka [1]. Już… Czytaj więcej »Z punktu widzenia… Reprezentacje podmiotu w filmach Krzysztofa Kieślowskiego – przekrój zagadnienia