Re-remembered dolls
Sooner or later, children discover that the gender division (which is obvious, but at the same time mysterious, sometimes irritating, sometimes exciting – depending on what kind of… Czytaj więcej »Re-remembered dolls
Sooner or later, children discover that the gender division (which is obvious, but at the same time mysterious, sometimes irritating, sometimes exciting – depending on what kind of… Czytaj więcej »Re-remembered dolls
Tytuł tego artykułu stanowi swego rodzaju parafrazę. W 2003 roku w pierwszym tomie Autorów kina europejskiego, pod redakcją Grażyny Stachówny i Joanny Wojnickiej, ukazał się bowiem tekst autorstwa Bogusława… Czytaj więcej »Zofia Ołdak – władczyni przedmiotów
Pokot, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, 2017 r., fot. Robert Pałka, SF Tor / FINA Twórczość operatorska Jolanty Dylewskiej to idealny przykład tego, że autor zdjęć może nie mieć… Czytaj więcej »Jolanta Dylewska – zdjęcia muszą być mądre
Prędzej czy później dzieci odkrywają, że podział płci (oczywisty a zarazem tajemniczy, czasem irytujący, czasem ekscytujący – zależy, jakim dzieckiem w tej chwili jesteś) przebiega także po linii zawodowej. Są zawody bardziej… Czytaj więcej »Przypomniane lalki
Prace wideo Anny Baumgart z lat 1997–98 (Wszystko co ona robi; Kto mówi) stawiają typowe dla sztuki krytycznej pytania dotyczące tożsamości jednostki, jej relacji z kulturą, obowiązującymi w niej… Czytaj więcej »„Opozycyjna wyobraźnia” w sztuce wideo Anny Baumgart
Renata Czarnkowska-Listoś, źródło: archiwum prywatne Kiedy powstała inicjatywa Kobiety Filmu? Co to był za moment dla polskiego filmu? Inicjatywa zrodziła się trzy lata temu, 3 października 2016… Czytaj więcej »To było po prostu konieczne. Z Renatą Czarnkowską-Listoś, liderką inicjatywy Kobiety Filmu, rozmawia Zofia Krawiec
Justyna Jaworska, „Piękne widoki, panowie, stąd macie”. O kinie polskiego sockonsumpcjonizmu, Universitas, Kraków 2019 Trzon historii kina polskiego stanowią filmy złe, filmy nie znajdujące publiczności, filmy… Czytaj więcej »„A więc widoki i perspektywy są wielkie przed nami” – recenzja książki „Piękne widoki, panowe, stąd macie. O kinie polskiego sockonsumpcjonizmu” Justyny Jaworskiej
Nie od dziś wiadomo, że autotematyczne filmy żywią się biografiami ich reżyserów – Osiem i pół (8 ½, reż. Federico Fellini, 1963), niejednokrotnie analizowane arcydzieło światowej kinematografii, jest jednym… Czytaj więcej »„Znaleźć błąd”. Płaszczyzna autotematyczna w „Historii niemoralnej” Barbary Sass
Dający się zauważyć wzrost zainteresowania kwestiami klimatu, globalnego ocieplenia i nadciągającej katastrofy ekologicznej sprawia, że motywy te przenikają do sztuki, nawet takiej, która nie podejmuje tej tematyki wprost, jakby na dowód, że symbiotyczne relacje… Czytaj więcej »Ekokrytyczny trójgłos w kinie polskich reżyserek filmowych
Maria Sadowska należy do nielicznych polskich reżyserek, które otwarcie identyfikują się z feminizmem. Piosenkarka, scenarzystka i reżyserka filmowa zrealizowała dotychczas dwa pełnometrażowe filmy fabularne – Dzień kobiet (2013)… Czytaj więcej »W nurcie polskiego kina kobiet: „Sztuka kochania” Marii Sadowskiej