Andrzej Żuławski

Profesor Władysław Tatarkiewicz. Kadr z filmu "Iluminacja"

O romantycznej teorii ironii artystycznej z nieustającym odniesieniem do filmu polskiego. Szkic problemu

Konteksty i powinowactwa Analiza warsztatu filmowego i lektura filmu za pomocą pojęć wywodzących się z literaturoznawstwa i historii idei ma długą tradycję – w Polsce ugruntowaną przez prace Alicji Helman, Marka Hendrykowskiego, Marii… Czytaj więcej »O romantycznej teorii ironii artystycznej z nieustającym odniesieniem do filmu polskiego. Szkic problemu

Kadr z filmu "Kosmos" Andrzeja Żuławskiego

Ciało rozproszone – obsesja fragmentów w kontekście hermeneutyki radykalnej. Filozoficzna analiza „Kosmosu” Andrzeja Żuławskiego

Jean-Luc Nancy napisał w jednej ze swych książek, że pragnieniem Platona było, aby dyskurs miał ciało dobrze zbudowanego zwierzęcia, które wyposażone jest w głowę, tułów i ogon[1]. Choć żaden… Czytaj więcej »Ciało rozproszone – obsesja fragmentów w kontekście hermeneutyki radykalnej. Filozoficzna analiza „Kosmosu” Andrzeja Żuławskiego

Marie-France Pisier (George Sand), Janusz Olejniczak (Fryderyk Chopin) i Sophie Marceau (Solange Sand) w filmie "Błękitna nuta", kadr z filmu

Chopin jak Orfeusz. „Błękitna nuta” Andrzeja Żuławskiego i ideały sztuki romantycznej

Byłem u Ciebie w dni te, przedostatnie, Gdy podobniałeś – co chwila, co chwila – Do upuszczonej przez Orfeja liry, W której się rzutu-moc z pieśnią przesila… Cyprian Kamil Norwid 1. Preludium Rozliczne formy twórczości… Czytaj więcej »Chopin jak Orfeusz. „Błękitna nuta” Andrzeja Żuławskiego i ideały sztuki romantycznej

Piotr Witek, Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej

Wajda, historia i kino – recenzja książki „Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej” Piotra Witka

Piotr Witek, Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016   Bibliografia polskich tekstów poświęconych związkom filmu i historii jest całkiem… Czytaj więcej »Wajda, historia i kino – recenzja książki „Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej” Piotra Witka