Wojciech Jerzy Has

"Wciąż czekamy, czyli kto nadejdzie" - scenariusz, materiały archiwalne FINA

Zadąć w złoty róg. Zderzenie dwóch strategii narracyjnych kina biograficznego na przykładzie scenariusza niezrealizowanego filmu o Stanisławie Wyspiańskim

  Autoportret z żoną, 1904 r., autor: Stanisław Wyspiański, domena publiczna, źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie, zbiory.mnk.pl W okresie powojennym filmy biograficzne były rzadkością w polskiej kinematografii. Zgodnie z polityką… Czytaj więcej »Zadąć w złoty róg. Zderzenie dwóch strategii narracyjnych kina biograficznego na przykładzie scenariusza niezrealizowanego filmu o Stanisławie Wyspiańskim

Sława Przybylska, fot. Tadeusz Kubiak

Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej

Ikoniczna scena polskiego kina – rozmowa Andrzeja i Maćka przy płonących kieliszkach z Popiołu i diamentu (1958) Andrzeja Wajdy – ujęta jest w ramę piosenki Czerwone maki na Monte Cassino.… Czytaj więcej »Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej

Annette Insdorf, Intimations. The Cinema of Wojciech Has

Znaki szczególne filmowych dzieł Wojciecha Jerzego Hasa – recenzja książki Annette Insdorf „Intimations. The Cinema of Wojciech Has”

  Annette Insdorf, Intimations. The Cinema of Wojciech Has, Northwestern University Press, Evanston IL 2017   Annette Insdorf, wybitna amerykańska filmoznawczyni, jest autorką cenionych publikacji o François Truffaut,… Czytaj więcej »Znaki szczególne filmowych dzieł Wojciecha Jerzego Hasa – recenzja książki Annette Insdorf „Intimations. The Cinema of Wojciech Has”

Barbara Krafftówna i Artur Młodnicki w filmie "Jak być kochaną", fot. Janusz Zachwajewski

Między kadrami

  Barbara Krafftówna w filmie Jak być kochaną, fot. Janusz Zachwajewski,  źródło: Fototeka FINA, prawa do zdjęcia: SF KADR O filmie Wojciecha Jerzego Hasa Jak być kochaną napisano już właściwie wszystko.… Czytaj więcej »Między kadrami

Witold Sobociński, fot. Jerzy Troszczyński

Chciałbym, aby każdy z widzów wyniósł w głowie mój film. Z operatorem Witoldem Sobocińskim rozmawia Michał Dondzik

 Witold Sobociński, fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN Urodził się pan w podłódzkim Ozorkowie. Tak, ale szybko opuściłem to miejsce. W Ozorkowie mieszkała rodzina mojej mamy. Ojciec pracował w ubezpieczeniach i został przeniesiony… Czytaj więcej »Chciałbym, aby każdy z widzów wyniósł w głowie mój film. Z operatorem Witoldem Sobocińskim rozmawia Michał Dondzik

Dorota Karaś, Cybulski, podwójne salto

Przekleństwo deminutywu. O biografii Cybulskiego – recenzja książki „Cybulski: podwójne salto” Doroty Karaś

Dorota Karaś, Cybulski: podwójne salto, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016   Przeglądam w dobrze zaopatrzonej czytelni półkę z książkami o tematyce filmowej: są na niej m.in. Cybulski we wspomnieniach w opracowaniu Marioli Pryzwan, dalej… Czytaj więcej »Przekleństwo deminutywu. O biografii Cybulskiego – recenzja książki „Cybulski: podwójne salto” Doroty Karaś