Wojciech Jerzy Has

Śmieję się z tego co sam wymyślam, czyli o filmowej drodze do debiutanckiego „Sublokatora”

Rozmowa ze scenarzystą, reżyserem, pisarzem Januszem Majewskim, w której artysta opowiada o drodze do fabularnego debiutu w kinie polskim. Twórca opisuje czas studiów w szkole filmowej, prace w Wytwórni Filmów Dokumentalnych, Studiu Małych Form Filmowych Se-Ma-For oraz Telewizji Polskiej. Reżyser z wrodzoną sobie szczerością i humorem dzieli się historiami o kontekstach powstania, artystycznych założeniach i recepcji swoich filmów m.in. surrealistycznego Ronda (1960), ironicznego Albumu Fleischera (1963), czy przewrotnego Sublokatora (1967). Wywiad jest próbą monograficznego opisania fenomenu, jakim na tle ówczesnej kinematografii była twórczość Janusza Majewskiego.

"Wciąż czekamy, czyli kto nadejdzie" - scenariusz, materiały archiwalne FINA

Zadąć w złoty róg. Zderzenie dwóch strategii narracyjnych kina biograficznego na przykładzie scenariusza niezrealizowanego filmu o Stanisławie Wyspiańskim

  Autoportret z żoną, 1904 r., autor: Stanisław Wyspiański, domena publiczna, źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie, zbiory.mnk.pl W okresie powojennym filmy biograficzne były rzadkością w polskiej kinematografii. Zgodnie z polityką kulturalną… Czytaj więcej »Zadąć w złoty róg. Zderzenie dwóch strategii narracyjnych kina biograficznego na przykładzie scenariusza niezrealizowanego filmu o Stanisławie Wyspiańskim

Sława Przybylska, fot. Tadeusz Kubiak

Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej

Ikoniczna scena polskiego kina – rozmowa Andrzeja i Maćka przy płonących kieliszkach z Popiołu i diamentu (1958) Andrzeja Wajdy – ujęta jest w ramę piosenki Czerwone maki na Monte Cassino.… Czytaj więcej »Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej

Annette Insdorf, Intimations. The Cinema of Wojciech Has

Znaki szczególne filmowych dzieł Wojciecha Jerzego Hasa – recenzja książki Annette Insdorf „Intimations. The Cinema of Wojciech Has”

  Annette Insdorf, Intimations. The Cinema of Wojciech Has, Northwestern University Press, Evanston IL 2017   Annette Insdorf, wybitna amerykańska filmoznawczyni, jest autorką cenionych publikacji o François Truffaut,… Czytaj więcej »Znaki szczególne filmowych dzieł Wojciecha Jerzego Hasa – recenzja książki Annette Insdorf „Intimations. The Cinema of Wojciech Has”

Barbara Krafftówna i Artur Młodnicki w filmie "Jak być kochaną", fot. Janusz Zachwajewski

Między kadrami

  Barbara Krafftówna w filmie Jak być kochaną, fot. Janusz Zachwajewski,  źródło: Fototeka FINA, prawa do zdjęcia: SF KADR O filmie Wojciecha Jerzego Hasa Jak być kochaną napisano już właściwie wszystko.… Czytaj więcej »Między kadrami