Kilka spojrzeń na „Ostatni Prom”
Artykuł poświęcony jest analizie filmu Ostatni prom (1989) w reż. Waldemara Krzystka. Autor opisuje złożony charakter oraz wielogatunkowość filmu.
Artykuł poświęcony jest analizie filmu Ostatni prom (1989) w reż. Waldemara Krzystka. Autor opisuje złożony charakter oraz wielogatunkowość filmu.
Autor opisuje film Waldemara Krzystka Ostatni prom w kontekście problemu emigracji Polaków w latach 80. ubiegłego wieku.
W polskim środowisku filmowym rok 2021 upłynął pod znakiem twórczości Krzysztofa Kieślowskiego. W czasie, gdy obchodziliśmy 80. rocznicę urodzin autora Dekalogu, Hiszpanie celebrowali stulecie urodzin Luisa Garcíi Berlangi, wielkiego… Czytaj więcej »Śmierć jak kromka chleba. „Krótki film o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego i „Kat” Luisa Garcíi Berlangi a okoliczności społeczno-polityczne
Druga połowa lat 50. XX wieku, a więc czas odwilży, była dla polskiej kultury, a w szczególności dla kina, bardzo udana. Twórcy wreszcie mogli odejść od obowiązku realizacji dzieł w duchu… Czytaj więcej »Komedia odwilżowa. Powrót humoru nieideologicznego w kinie polskim
Trudno wyobrazić sobie historię polskiego kina komediowego bez Tadeusza Chmielewskiego (ur. 1927 w Tomaszowie Mazowieckim, zm. 2016 w Warszawie), scenarzysty i reżysera uważanego za jednego z rodzimych mistrzów tego gatunku filmowego.… Czytaj więcej »Nie do obrony? O jakoby nieudanych komediach Tadeusza Chmielewskiego
W tekście Edukacja filmowa w Polsce – zarys historyczny i stan badań Ewa Ciszewska argumentuje, że choć podjęty przez nią temat był i jest realizowany zarówno w obrębie formalnej, jak i nieformalnej edukacji,… Czytaj więcej »Amatorskie Kluby Filmowe – nieformalna edukacja filmowa okresu PRL
The cinema of the Polish People’s Republic era favored expressing the dominant ideology over fulfilling the audiences’ expectations. It is no wonder then that contemporary state… Czytaj więcej »But Indeed, I Will Be Immoral. Stars in Polish Communist Cinema
Stary pensjonat, ledwo pamiętający czasy dawnej świetności, które odeszły bezpowrotnie, zaprzęgnięta w konia bryczka, deszczowa noc, dworcowy peron i nadjeżdżająca lokomotywa w kłębach pary, do tego elegancki dwurzędowy płaszcz,… Czytaj więcej »Jazz niosący nadzieję, czyli „Excentrycy. Po słonecznej stronie ulicy” Janusza Majewskiego
Głównym tematem tego tekstu jest seks (w kinie polskim). To kategoryczne wręcz stwierdzenie wymaga jednak dokonania kilku uściśleń. Po pierwsze, słowo „seks”, wyraźnie wymienione również w tytule, nie stanowi w tym… Czytaj więcej »Seks w kinie polskim okresu PRL. Wprowadzenie
W kinie polskim okresu PRL-u wyrażanie dominującej ideologii przedkładano nad realizację oczekiwań publiczności. Nie dziwi zatem, że władza nie koncentrowała się wtedy na produkcji gwiazd[1]. W Polsce – inaczej niż na Zachodzie, a zwłaszcza… Czytaj więcej »A właśnie że będę niemoralna. Gwiazdy w kinie polskim okresu PRL-u