groteska

Stan wojenny pomiędzy tragedią i farsą w filmach „Obywatel” i „Mniejsze zło”

W swoim głośnym artykule „Historiografia jako narracja” Hayden White stwierdza, podążając za Marksem, że te same wydarzenia historyczne mogą być reprezentowane – alegorycznie – jako tragedia lub farsa. Tak radykalne podejście metodologiczne w dyskursie historiograficznym jest możliwe, gdyż zdaniem White’a nie istnieje żadna „pierwotna esencja” danego wydarzenia historycznego. Artykuł powstał z inspiracji tą kontrowersyjną (i odrzucaną w kręgach konserwatywnych badaczy historii) teorią.

Śmierć jak kromka chleba. „Krótki film o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego i „Kat” Luisa Garcíi Berlangi a okoliczności społeczno-polityczne

W polskim środowisku filmowym rok 2021 upłynął pod znakiem twórczości Krzysztofa Kieślowskiego. W czasie, gdy obchodziliśmy 80. rocznicę urodzin autora Dekalogu, Hiszpanie celebrowali stulecie urodzin Luisa Garcíi Berlangi, wielkiego… Czytaj więcej »Śmierć jak kromka chleba. „Krótki film o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego i „Kat” Luisa Garcíi Berlangi a okoliczności społeczno-polityczne