biografia

Aktualizacja “Doliny Issy” Czesława Miłosza w filmie Tadeusza Konwickiego

Autorka artykułu podejmuje się analizy filmu Tadeusza Konwickiego, który wzbudził ambiwalentne odczucia ówczesnych krytyków. Ponadto zastanawia się nad rozbieżnościami między powieścią Miłosza a jej adaptacją. Jako możliwy klucz interpretacyjny autorka podaje odmienną motywację autorów, powracających do krainy z dzieciństwa (wspólnej w ich biografii, a także – jak się okazuje – wyobraźni) z innych pobudek. Wykorzystane przez Konwickiego zabiegi stanowią sedno do zrozumienia aktualizacji, jakiej poddaje tekst polskiego noblisty.

Dorota Karaś, Cybulski, podwójne salto

Przekleństwo deminutywu. O biografii Cybulskiego – recenzja książki “Cybulski: podwójne salto” Doroty Karaś

Dorota Karaś, Cybulski: podwójne salto, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016   Przeglądam w dobrze zaopatrzonej czytelni półkę z książkami o tematyce filmowej: są na niej m.in. Cybulski we wspomnieniach w opracowaniu Marioli Pryzwan, dalej… Czytaj więcej »Przekleństwo deminutywu. O biografii Cybulskiego – recenzja książki “Cybulski: podwójne salto” Doroty Karaś

Krystyna Feldman w roli tytułowej w filmie "Nikifor"

Był w niebie, był w piekle, mógł malować. O “Moim Nikiforze” (2004) Krzysztofa Krauzego

Ta historia dzieje się w dwóch porządkach na długo przed momentem pierwszego uruchomienia kamery, więcej nawet: pierwszych przymiarek scenariuszowych. Jeden porządek jest ziemski: to historia malarza odkrytego na krynickim deptaku, wyczytana… Czytaj więcej »Był w niebie, był w piekle, mógł malować. O “Moim Nikiforze” (2004) Krzysztofa Krauzego