aktualności

Polskie kino gatunków: trwa nabór tekstów



Nie bez powodu kino gatunków kojarzone jest głównie z kinematografią amerykańską – to właśnie w Hollywood powstają klasyczne westerny, musicale, filmy gangsterskie – część z nich zapisała się w historii kina jako blockbustery. Wyznacznikami poszczególnych gatunków są emocje, jakie dzieło ma wywołać u widza; horror powinien straszyć, komedia zaś bawić, a melodramat wzruszać. 

O ile w kinie amerykańskim wypracowano wzory fabuł oraz doskonale je wyrażające formy, o tyle w kinie polskim dominuje indywidualizm. Nie oznacza to jednak, że rodzimi reżyserzy nie podejmowali prób tworzenia kina gatunków. W okresie II Rzeczpospolitej widzowie byli zalewani falami komedii i melodramatów. W epoce Polski Ludowej twórcy realizowali najczęściej filmy wojenne, charakterystyczne dla tego okresu były również komedie (niektóre z nich doczekały się miana filmów kultowych) oraz kino retro, zdecydowanie rzadziej sięgano do innych gatunków: westernu, thrillera, horroru, czy filmu science fiction. Po 1989 roku filmowcy starali się przenieść na ojczysty grunt wzory kina amerykańskiego, ikonicznym przykładem tej tendencji są filmy Władysława Pasikowskiego na czele ze słynnymi Psami. We współczesnym kinie polskim widoczny jest renesans kina gatunków. Przykładami mogą być zrealizowana w konwencji westernu Magnezja (reż. Maciej Bochniak, 2021), produkcja łącząca elementy kryminału, komedii i kina gangsterskiego czy Najmro. Kocha, kradnie, szanuje (reż. Mateusz Rakowicz, 2021), jak również prekursorski slasher W lesie dziś nie zaśnie nikt (reż. Bartosz M. Kowalski, 2020).  

Interesuje nas szeroko pojęta refleksja nad kinem gatunków w filmie polskim. Czy kino gatunków należy traktować jako margines dominujących nurtów autorskich i kina stylu zerowego? Czy też kino gatunków to najbardziej fascynująca i nieodkryta część historii kina polskiego? Czy filmy rozrywkowe, filmy klasy B, zakorzeniły się w rodzimej kinematografii? Czy za wartościowe należy uznać zarówno polskie komedie, jak i horrory, filmy akcji, melodramaty, kryminały, filmy wojenne, westerny? Czy Polacy potrafią łączyć gatunki, żonglować konwencją, bawić się kinem?

Przykładowe obszary tematyczne:

– Współczesna sytuacja kina gatunków. 

– Produkcja i dystrybucja polskiego kina gatunków.

–  Mistrzowie kina gatunków. 

– Gatunkowe przygody mistrzów kina artystycznego (gatunki w interpretacji klasyków: Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi, Grzegorz Królikiewicz i inni)

– Efekty specjalne w polskim kinie gatunków.

– Hybrydy gatunkowe.

– Remake kina gatunków. 

– Recepcja polskiego kina gatunków – w kraju i zagranicą.

– Rola kina gatunków w okresie II Rzeczypospolitej, Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, III RP.

– Nowe spojrzenie na klasyczne polskie filmy gatunków.

– Zapomniane, niechciane, ocenzurowane – polskie filmy gatunków.  

– Niezrealizowane scenariusze filmów gatunków. 

– Koprodukcje kina gatunków.

Na teksty czekamy do 15 marca 2022.

Pobierz: Polskie kino gatunków

Print Friendly, PDF & Email

23 lutego 2022